INTERVIEWS

Orange Jazz Days toont Nederlandse jazz op zijn best
Orange Jazz Days viert de kracht van Nederlandse jazz: gevestigde grootheden en aanstormend talent op 1 plek in Utrecht. Met een avontuurlijk programma, nieuwe composities

Sara Bax: eerlijk, eigenzinnig en zonder masker
‘Let’s deviate from what’s ideal, and instead show what’s real.’ Met zo’n openingszin op je debuutalbum maak je een stevig statement. En dat is precies

Fred Hersch: Op de toppen van jazz
Met zijn nieuwe trioalbum ‘The Surrounding Green’ maakt pianist Fred Hersch zijn legendarische status opnieuw duidelijk. Het is een volmaakte plaat, waarop eigen composities en

De muzikale dialoog tussen Maite Hontelé en Ramón Valle
Er zijn van die platen die je bij de eerste keer luisteren meteen omarmen. ‘Havana’ van het duo bugelspeler Maite Hontelé en pianist Ramón Valle

De schatkelder van V-Disc
Tussen oktober 1943 en mei 1949 werden in Amerika vele jazznummers opgenomen. Het V-Disc-programma bood muziekgenot en verstrooiing aan de Amerikaanse strijdkrachten. Nu is een

Prince: Het verhaal achter een meesterwerk
De re-release van het legendarische Prince-film ‘Sign O’The Times’ haalt veel herinneringen boven. Het ontslag van de band, zijn nieuwe studentikoze uiterlijk en de transitie

Sam Ghezzi laveert tussen blues en swing
Dit jaar verschenen maar liefst 3 platen met de Italiaanse ‘hep cat’ Sam Ghezzi in de hoofdrol. De allernieuwste ‘Do It’ van The Hi-Stakes is

Brad Mehldau eert Elliott Smith op nieuw album
Pianist Brad Mehldau bewandelt een geheel eigen pad. Voor zijn nieuwste album ‘Ride Into The Sun’ dook hij in de wereld van singer-songwriter Elliott Smith.

J Dilla: de invloed van een onvergetelijke beatmaker
Producer en beatmaker J Dilla veranderde voor altijd de sound en ritmiek in hiphop. Ook in soul en jazz is zijn invloed terug te horen.

Jean-Luc Ponty: improviseren is tegelijk componeren
Klassiek-violist Jean-Luc Ponty werd verliefd op jazz. Improviseren was voor hem een openbaring. Volgens de gevestigde orde was de viool ongeschikt voor de jazzgenres. Maar

Bobby Hutcherson, de Coltrane van de vibrafoon
Het was een van de zeldzame keren dat een interview met een Amerikaanse jazzmuzikant totaal in de soep liep. Medio 1970 gingen we naar een

Jazz Orchestra of the Concertgebouw herinterpreteert Rita Reys’ samenwerking met Oliver Nelson
In 1965 zette Rita Reys 10 composities op de plaat samen met arrangeur Oliver Nelson. Nu heeft het Jazz Orchestra of the Concertgebouw op basis