Pat Metheny

Pat Metheny

Road To The Sun
Modern Recordings/BMG
Pat Metheny schreef twee suites voor gitaar en vroeg voor de eerste, Four Paths of Light, gitarist Jason Vieaux en voor de tweede, Road To The Sun, het Los Angeles Guitar Quartet. Zowel Vieaux als het LAGQ zijn de uitgelezen muzikanten om de composities van Metheny te spelen. Four Paths Of Light is in alles een Metheny-compositie. De opbouw van de afzonderlijke delen, de manier waarop hij nuances legt in zijn spel, de grote variatie, de manier waarop hij met folk, jazz en klassieke elementen speelt, alles ademt Metheny. De titeltrack, gespeeld door John Daerman, Matthew Greif, William Kanengiser en Scott Tennant, is al net zo bijzonder. Juist als je vier akoestische gitaren hoort, word je je bewust in wat voor weergaloze structuren Metheny denkt en hoeveel lagen zijn spel kent. Road To The Sun is ronduit briljant. Uit zes delen opgebouwd, met veel melodie, melodiewendingen en emotie, vol variatie en verrassingen (vooral het vervreemdende Part 4) en natuurlijk, zoals we van Metheny gewend zijn, een briljante, emotionele apotheose. Het slotstuk van de plaat is een bewerking die Metheny maakte van Arvo Pärts Für Alina. Een kort stuk dat Pärt voor piano schreef maar door Metheny op gitaar een nieuwe lading krijgt. Road To The Sun is onvergelijkbaar met voorgaand werk, omdat Metheny zelf niet meespeelt, maar zijn signatuur is prominent aanwezig.