What It Means To Be Human
Edition Records
Alhoewel het onder zijn eigen naam verschijnt is What It Means To Be Human wel degelijk het tweede album van Planet B, het project van de Deense bassist/componist Jasper Høiby. Met het eerste album maakte het trio in maart 2020 een uitstekende indruk. What It Means To Be Human bevat opnieuw bezielde composities gelardeerd met flarden spoken word, verhalend over wereld en klimaat, ditmaal alleen door vrouwenstemmen. Het trio muzikanten klinkt intenser dan op het eerste album. Openingstrack Vision Of Outrage laat een frisse, gretige band horen. Door Arcoleo in zijn nieuwe trio op te nemen zet Høiby deze fantastische muzikant vol in het licht. Het talent spat er vanaf, zijn spel is vrij en ambitieus. Luister naar een track als There Will Be No Struggle en begrijp waarom dit trio er een is om in de gaten te houden. Er is zoveel mooie interactie tussen de muzikanten te horen en zoveel spoken word om over na te denken. Høiby is een man van sterke meningen, die hij ook uitspreekt en tegelijkertijd is hij een muzikant die deze meningen om weet te zetten in strijdbare, intelligente composities. What It Means To Be Human is een geweldige opvolger van het albumdebuut dat al zoveel indruk maakte. Høiby, een van de meest interessante contrabassisten van dit moment, heeft met dit trio een verfrissend en ijzersterk album afgeleverd.