Guy Salamon

Guy Salamon

Creatures! Creatures!
ZenneZ Records
Nadat slagwerker Guy Salamon in 2014 zijn woonplaats Tel Aviv verruilde voor Amsterdam heeft hij een schare internationale muzikale vrienden om zich heen vergaard. Acht van deze musici maken deel uit van de band waarmee hij het album Creatures! Creatures! heeft opgenomen. Dit octet brengt nu, net als op het debuutalbum Unfollow The Leader, een mix aan genres en stijlen. Van old school swing, via polka en free jazz naar punk. Uitgevoerd door aan elkaar gewaagde rasmusici. Hier klinkt muziek die altijd al heeft bestaan en door deze jongens alleen nog maar op plaat hoefde te worden gezet. Een mooie afwisseling tussen het kameleontische gitaarwerk van Teis Semey en het op momenten unisono en dan weer sterk solistische spel van de vier blazers. Laten we vooral pianist/ toetsenist Youngwoo Lee niet vergeten, die samen met bassist Brodie Jarvie en Salamon de trein in beweging houdt en ervoor waakt dat het koper niet ontspoort. Het hart van het album heet Nightfall en daar komt alle inspiratie samen in een ruim tien minuten durende suite. Salamon is op dit album alom aanwezig met zijn composities en zijn gedifferentieerde slagwerk. Hij is beeldbepalend en dat is een mooie verdienste van deze zelfbenoemde ontvolgde bandleider. Wat de muziek bindt is de niet aflatende energie van de bandleden en de originaliteit van de improvisaties. Voorlopig is de betovering nog niet uitgewerkt.
Robin Arends

Robin Trower

Robin Trower