Dutch Swing College band 75

Dutch Swing College band 75

The Legendary Albums And More
Universal Music
Classic Jazz
Wie zijn de fans van de Dutch Swing College Band, die in mei 2020 het 75-jarig jubileum mocht vieren? Waarschijnlijk hebben velen dezelfde leeftijd als de band die ze vanaf hun jeugd hebben gekoesterd. Als je erover nadenkt, een navrante situatie: de fans zijn allengs ouder geworden maar het orkest kreeg steeds jongere leden. In november 2020 nam de jongste uitgave van de DSC in de Amsterdamse Bethlehemkerk een jubileumalbum op, Dutch Swing College Band 75, vol bekende classics als Lulu’s Back In Town, Tiger Rag, The Mooche en Aunt Hagar’s Blues. Dat album is nummer zes in de box die 17 december 2021 gepresenteerd werd in het SS Rotterdam – ook zo’n object van heimwee. De verzameling bevat uiteraard het nieuwe album DSCB 75 maar ook een stapeltje oude successen. Dat zijn Swing College At Home, The Band’s Best, At the Sportpalast Berlin, Jazz Sir – That’s our Baby (met Rita Reys) en Live Party! Die laatste is de jongste van die rij, in 1965 opgenomen in dansschool Van der Meulen in Den Haag. Albums die de echte fans allang als langspeelplaat in hun verzameling hebben, maar dat is niet erg – ik ken verzamelaars die vinyl als hoogste goed beschouwen maar toch gemakzuchtig de cd afspelen, als ze de muziek weer willen horen. Er zit geen toelichtend boekje bij. Gelukkig is de historie van deze befaamde band al vaak elders verteld.