Diverse artiesten

Diverse artiesten

Khruangbin’s Late Night Tales
Late Night Tales/NEWS
funk
Het trio Khruangbin uit Texas heeft zich flink in de kijker gespeeld met zijn op Thaise funk geïnspireerde muziek. De less is more sound staat volledig op zichzelf en is nergens mee te vergelijken. Hoewel: tot je deze vijftien tracks hebt gehoord. In het bijgaande booklet motiveert de groep zijn keuzes en al lezend en luisterend krijg je een idee hoe de Khruangbin-sound ontstond. Hoe leuk is het om hun persoonlijke voorkeuren te leren kennen, via het beproefde recept van Late Night Tales, en op die manier nieuwe toekomstige favorieten te ontdekken. Zoals de Roha Band uit Ethiopië, een soort Funk Brothers band; of gitarist Kelly Doyle, een vriend van ze uit Houston; of Justine & The Victorian Punks, een New Yorkse art-act; of de Koreaanse band Sanullim, waar meer dan vijftien albums van bestaan. De vijftien tracks zijn aan elkaar gemixed, maar dankzij de gratis bijgeleverde downloadcode zijn ze ook losstaand te beluisteren. Slimme zet! Eigenlijk is alleen de track van Khruangbin zelf al voldoende aanleiding om dit album aan te schaffen: een zeer eigen remake van Kool & The Gang’s Summer Madness, die qua aanpak doet denken aan hoe Quincy Jones ooit John Sebastians Summer In The City vertolkte. Glorieuze pracht dus. Acts die qua sound volledig op zichzelf staan, zijn uiterst dun gezaaid. Zou het toeval zijn dat op hetzelfde moment een dergelijke act uit 1980 opnieuw uitkwam? Young Marble Giants’ Colossal Youth, dat nu als dubbelaar met veertien bonustracks uitkwam op Domino Recording Co (V2). Ook zo’n eigenzinnig less is more juweel…

Vega Trails

Vega Trails

Tremors In The Static Gondwana Records Jazz De opvallende samenwerking tussen Portico Quartet-bassist Milo Fitzpatrick en Mammal Hands-saxofonist Jordan Smart heeft geresulteerd in een eerste