Chamber9

Chamber9

Plays Ellington & Strayhorn
TWA Music
De Duitse jazzgitarist Axel Hagen werkte met het Metropole Orkest en richtte in 2019 Chamber9 op, een ensemble van negen musici dat in negentien composities een wondermooi eerbetoon brengt aan Duke Ellington en Billy Strayhorn. Iedere schijf van dit dubbelalbum bevat een compilatie van 45 minuten met het werk van deze jazz­grootheden. Met Sophisticated Lady zet Chamber9 meteen de juiste toon voor een bijzondere mix van jazz en klassiek met een hoofdrol voor jazzzangeres Sanna van Vliet die uitblinkt in I Let A Song Go Out Of My Heart, A Flower Is A Lovesome Thing en Take The A Train en zich onderscheidt door haar warme en natuurlijke manier van scatten. Er staan bijzondere interpretaties op dit dubbelabum zoals The Intimacy Of The Blues en Blue Rose. Aan Hagens gitaarspel is de invloed van Wes Montgomery te horen; met Olaf Tarenskeen laat hij zeer mooi jazzgitaarspel horen. Alle nummers zijn door Hagen zo gearrangeerd alsof je luistert naar een suite. De ritmesectie (contrabas, drums) blijft subtiel op de achtergrond, al weet drummer Joan Terol Amigo via een drumsolo aan Caravan een eigen wending te geven. Bijzonder is de toevoeging van een in Nederland wonend Spaans strijkkwartet dat aan de muziek extra cachet geeft. Zo voegt Chamber9 de muzikale wereld van bijvoorbeeld Bach knap toe aan die van Duke Ellington en Billy Strayhorn. Met dit dubbelalbum heeft Chamber9 een frisse duik in het jazzverleden genomen en daar via Hagens fraaie arrangementen een eigen draai aan gegeven.

Harold López-Nussa

Harold López-Nussa

Timba A La Americana Blue Note Records World/Jazz De naar Frankrijk verhuisde Cubaanse pianist Harold López-Nussa heeft met dit tiende door Michael League geproduceerde album