SAULT

SAULT

Untitled (God)/Today&Tomorrow/Earth/11/Aiir
Forever Living Originals
Soul/klassiek/world
Leuke gimmick: een ‘offer aan God’ van vijf digitale albums tegelijk, beschermd met een wachtwoord en slechts vijf dagen te beluisteren. Dat was zelfs voor een productieve ‘groep’ als SAULT (het geheimzinnige project van naar verluidt de Britse producer Inflo, het alter ego van Dean Josiah Cover, die eerder samenwerkte met Adele en Michael Kiwanuka) verrassend, zo snel na het meesterwerk Air dat dit voorjaar verscheen en waarmee SAULT zijn creatieve zenith bereikt leek te hebben. Wat was er na de minimalistische klassieke muziek nog mogelijk? De albums zijn nu ook via streamingdiensten te beluisteren. Ze hebben elk hun eigen karakter: Untitled (God) en 11 grijpen terug op de neosoul van de eerste albums, Today & Tomorrow is geïnjecteerd met funkrock, Afrikaanse percussieritmes vormen de basis van Earth en de klassieke orkestraties op Aiir liggen in het verlengde van Air. Het is een ambitieus concept dat zijn aspiraties echter niet waarmaakt. Een project van dergelijke epische proporties staat of valt met een goede spanningsboog. Die ontbreekt omdat het materiaal te onevenwichtig is. Aiir is het beste toebedeeld, dit album is een companion piece van het magnum opus Air. Maar in verhouding tot de parels zijn er te veel schetsmatige, eenvormige en middelmatige stukken die klinken als losse onuitgewerkte ideeën en opzetjes. Het wekt de indruk dat de vorm boven de inhoud ging. Als het concept niet de muziek had gedicteerd en de kwaliteitscontrole strenger was geweest, was het wellicht één perfect album geworden in plaats van vijf wisselvallige. Minder is meer.
Peter Schong