images_f585186e84a63498921b17587e9e17f9

King Of The World – Cincinnatti

Voor het derde studio-album in het vijfjarig bestaan wilde King Of The World het waarschijnlijk een beetje anders doen. Daarom toog de band naaar Cincinnati, Ohio, om daar onder leiding van Erwin Musper in zijn Bamboo Room het nieuwe album op te nemen. Niet geheel zonder risico, want Musper heeft in het verleden vakbroeders en –zusters als Mick Jagger, Scorpions, Anouk en anderen van een behoorlijk Amerikaans aandoende rocksound voorzien, en zou dat de vaderlandse bluespurist niet in het verkeerde keelgat schieten? Lak aan hebben, dacht de band wellicht, en zeer terecht. Cincinnati is een plaat waarop twaalf eigen track en één cover (Life In The Fast Lane van The Eagles) glashelder voor het voetlicht brengen waarom KOTW bluesroyalty is. Zanger Ruud Weber schrijft fraaie songs (The Waiting Game bijvoorbeeld, een huiveringwekkende slowblues) en op Heart And Soul is de bijdrage van de gastblazers-sectie puntig en soulvol. Ook de bijdrage van de Goddess Of The Blues Cheryl Renee in Hurt So Bad is niet te onderschatten. Dezer dagen maakt de band een rondgang langs de betere zalen om deze plaat te promoten. Neem de kans te baat, dit is de beste bluesband-in-de-breedste-zin-des-woords die Nederland momenteel kent!