Amsterdam Jazz Connection feat. Francien van Tuinen &

Jesse van Ruller
Broadway Serenade
Tetra Records
Na veelvuldige samenwerkingen slaan Amsterdam Jazz Connection, bestaande uit Sebastiaan Kaptein (drums), Joost Swart (piano) en Jeroen Vierdag (bas), opnieuw de handen ineen met zangeres Francien van Tuinen en gitarist Jesse van Ruller. Hun nieuwe album heet Broadway Serenade, en brengt een ode aan – jawel – parels van Broadway uit het American Songbook. Met slechts negen stukken van voornamelijk de gebroeders Gershwin en Irving Berlin, bevat de plaat een aantal beroemde standards (Embraceble You, Smoke Gets In Your Eyes, The Man I Love), alsook wat minder bekende songs. Die minder bekende composities spreken meer tot de verbeelding, klinken frisser en sprankelender. De aandacht gaat vooral uit naar de zang van Van Tuinen, die met haar flexibele stem de songs naar haar hand zet. Wel worden de lange, vele uithalen en noten soms wat voorspelbaar en de klank wat dun. Haar stem krijgt meer diepgang in de laagte, zoals in Pennies From Heaven. Hierbij werkt het schurende randje met soulmate Jesse van Ruller goed samen. Pianist Joost Swart en Van Ruller vlammen in korte improvisaties, maar het blijft wat op de vlakte. Broadway Serenade had wat avontuurlijker gemogen wellicht, maar het is een smaakvol album dat duidelijk hoorbaar met liefde is gemaakt.