Menu Sluiten

Pianist Ahmad Jamal maakte eindelijk (bijna) volledig soloalbum

Er zijn weinig artiesten die zo’n lange en vruchtbare carrière hebben als de 89-jarige pianist Ahmad Jamal. Laat staan dat ze zichzelf opnieuw uitvinden. Voor het eerst presenteert de Amerikaan met Ballades een bijna volledig soloalbum.

Van de tien tracks speelt de Amerikaanse pianist er zeven alleen. Op Marseille, So Rare en Spring is Here/Your Story vormt hij een duo met bassist James Cammack, met wie hij al dertig jaar werkt.

Ahmad Jamal solo

Het is opmerkelijk dat hij in zijn lange carrière nooit eerder een soloalbum opnam. Kleine uitzondering is de plaat Ahmad Jamal With The Assai Quartet (1997). Hierop zijn vier solostukken te horen. Verder herinnert Ahmad Jamal zich er geen te hebben opgenomen. Dat hij het niet precies weet is ook niet zo gek, want de man heeft ontstellend veel platen op zijn naam staan. En dan hebben we het nog niet eens over de lange lijst van samenwerkingen en bijdragen als producent. Ook wordt zijn werk aan de lopende band gesampled door beroemde hiphoppers.

Grote artiesten komen uit Pittsburgh

Ahmad Jamal is geboren in Pittsburgh op 2 juli 1930. Het is een bijzondere stad waar vele invloedrijke artiesten vandaan komen. Trots somt Ahmal een aantal musici op: Billy Strayhorn, Art Blakey, Ray Brown, Lena Horne, Kenny Clark en George Benson. Tot zijn fans behoren Miles Davis en Herbie Hancock. Nog voor Bill Evans wist hij van zijn pianotrio een architectonisch orkestraal geheel te maken, met gelijke verhoudingen tussen bas, drums en piano. Het album At The Pershing (But Not For Me) uit 1958 is een van de best verkopende jazzplaten aller tijden.

Nummers op Ballades

Terug naar het album: het stuk Poinciana dat Jamal op Ballades fraai en subtiel brengt, is vele malen gecoverd en te vinden op At The Pershing. Het bracht hem wereldfaam en hij weet er na al die tijd nog een frisse, eigen draai aan te geven.

Voor Ballades deed Jamal thuis het voorwerk met zijn engineer. “We hebben vele luistersessies gedaan om te bepalen welke composities geschikt waren. Uiteindelijk zijn het songs die elk hun eigen verhaal hebben. Zo schreef ik Because I Love You ter plekke in de studio terwijl we Ballades en Marseille aan het opnemen waren. So Rare van Jimmy Dorsey is een prachtige vergeten compositie, Whispering heeft een speciale plek in mijn leven.”

(foto: Jean-Marc Lubrano)

Deel bericht

Laatste nieuws