Yussef Dayes

Yussef Dayes

Black Classical Music
Brownswood Recordings
Met een 19 tracks tellend dubbelalbum maakt de Britse drummer Yussef Dayes zijn rijkgeschakeerde debuut. Op uitnodiging van het collectief Soulection speelde zijn band vorig jaar in Joshua Tree Park in California een smaakvolle sessie. Het bleek de aanloop tot Black Classical Music waarop vrijwel dezelfde band meespeelt: Rocco Palladino op bas, Alexander Bourt op percussie, Malik Venna op sax en Charlie Stacey op keyboards. De creativiteit van Dayes kent geen grenzen en ook de muzikanten om hem heen geven blijk van muzikale gretigheid. Want hoewel Dayes’ naam op de cover staat is het wel degelijk de gehele band die deze plaat heeft gemaakt. Het is dan ook een feest om het ritmetandem Dayes en Palladino te horen. Zij zijn de basis waarop de composities zich ontwikkelen. Fascinerend hoe deze twee jonge muzikanten elkaar versterken. Black Classical Music is muzikaal zo rijk als de albumtitel doet vermoeden. De muziek stuitert van groovy jazz naar soul en spiritual jazz, en is doordrenkt van dub en hiphop. Het is ook een album waarop de jazzgeschiedenis en de multiculturaliteit van Londen naar voren komen, met zijn Afrikaanse en Latijnse invloeden. Met Shabaka Hutchings, de broers Nathaniel en Theon Cross, Tom Misch, Miles James, Sheile Maurice Grey, Chineke! Orchestra, Chronixx, Masego en Jamilah Barry als muzikale gasten en gelardeerd met stemfragmenten van zijn dochter, moeder en vader is Black Classical Music ook een muzikaal familiemonument en een album dat evenzeer intrigeert als ontroert.