Vijay Iyer

Vijay Iyer

Uneasy
ECM Records
JAZZ
Zes jaar na Break Stuff is er weer een trioalbum van Vijay Iyer in een nieuwe bezetting met Linda May Han Oh op bas en drummer Tyshawn Sorey. Het trio ontstond tijdens The International Workshop in Canada. Het materiaal bestaat uit stukken die in de laatste twintig jaar tot stand kwamen, plus twee covers en twee nieuwe composities. UnEasy was de titel van balletmuziek die Iyer in 2011 schreef voor het dansgezelschap van de Amerikaanse choreograaf Karole Armitage. Deze verwees naar de instabiele politieke situatie in de Verenigde Staten. De immigrantenzoon Iyer besloot er het thema van zijn nieuwe album van te maken. Naast een bewerking van deze balletmuziek bevat het album negen andere uneasy pieces, waarin Iyer maatschappelijke tegenstellingen verklankt. De muziek is in hoge mate geïmproviseerd. Het gaat zoals altijd om complexe ritmes, maar met Oh en Sorey klinkt de muziek lichter en meer ingehouden dan voorheen. Piano-, bas- en drumpartijen gaan vloeiend in elkaar over, waarbij Oh en Sorey af en toe solerend op de voorgrond treden. De muziek heeft een hoge notendichtheid met soms razendsnelle improvisaties. Cole Porters Night And Day krijgt een meesterlijke bewerking. De andere cover is Drummer’s Song van de door Iyer bewonderde pianist Geri Allen, die in 2017 overleed. Augury is een intens solostuk. Op het titelnummer komt een palet aan emoties aan bod: ongemak, woede, tederheid en hoop. Uneasy biedt een ongelooflijk vertoon van virtuositeit, is van een grote dramatische kracht en daarmee nu al een klassiek jazzalbum.
Mathijs van den Berg