Various Artists

Various Artists

Searching For Secret Heroes, The Story Behind Sam Charters’ Legendary Lost 1962 Film ‘The Blues’
Document Record Store
Blues
Bluesvorser-platenproducent en boekenschrijver Sam Charters (1929-2015) en zijn fotograferende vrouw Ann reizen in 1962 vanuit hun woonplaats New York naar het diepe zuiden. Het doel is om zowel geluids- als (kleuren)filmopnamen te maken van bluesmuzikanten die vrijwel allen vooroorlogse opnamen hebben gemaakt, maar vervolgens in de vergetelheid zijn geraakt. De geluidsopnamen komen in 1967 uit op een Asch-lp maar de verloren geraakte filmopnamen zijn pas in 2013 teruggevonden en voorzien van gefilmde interviews met Sam en Ann recent uitgebracht. De tocht begint en eindigt in St. Louis, waar onemanband J.D. Short en zanger-gitarist-pianist Henry Townsend thuis zijn geportretteerd. Beiden leven onder goede omstandigheden. De schrijnende armoede in het gesegregeerde diepe zuiden tart echter elke beschrijving. Op Beale Street in Memphis is de als straatveger werkende Furry Lewis gelokaliseerd, wiens gitaar uit de pawnshop wordt gehaald. De blinde Sleepy John Estes woont met een flink gezin in een bouwvallig onderkomen zonder elektriciteit nabij Brownsville, Tennessee. De capo op zijn oude gitaar bestaat uit een potlood en schoenveter. In Spartanburg, South Carolina is Pink Anderson vastgelegd, terwijl hij zijn zoontje de akkoorden leert van Old Cottonfields Of Home. Alvin ‘Little Pink’ Anderson is overigens uitgegroeid tot een voortreffelijke gitarist. Deze artiesten leefden en speelden de blues met buren en vrienden. Een meer realistische registratie daarvan is ondenkbaar.
Rien Wisse