Various Artists

Various Artists

ABC Of The Blues, The Ultimate Collection From The Delta To The Big Cities
Membran/Suburban
Blues
Een box met 52 disks, meer dan honderd artiesten, 1.041 tracks afkomstig van bluesgrootheden uit de periode voordat blues vanaf halverwege de jaren zestig sterk begon te verblanken. Gepresenteerd in alfabetische volgorde op naam van de artiest. Van de vooroorlogse akoestische blues uit het diepe zuiden en de daaruit ontstane elektrische variant in de noordelijke industriesteden. En Texas-blues uit de jaren veertig, die met name aan de westkust uitmondde in rhythm & blues. Audiotechnisch gezien is geput uit het allerbeste aan prewar blues waaruit andere labels de krassen en tikken al hadden weggepoetst. Vooral de twintig geselecteerde songs van Robert Johnson die een volledige cd vullen, klinken alsof zijn werk recent is vastgelegd. Bij het selecteren van tien songs van Charley Patton is iets misgelopen. Die zijn kennelijk overgenomen van de Pattonbox Screamin’ And Hollerin’ The Blues (Revenant, 2001), waarbij over het hoofd is gezien dat zeven van de tien songs weliswaar Patton-gerelateerd zijn, maar niet door hem zijn uitgevoerd. Kortom, vanaf nummer vier horen we achtereenvolgens Bukka White, de Delta Big Four, Buddy Boy Hawkins, Willie Brown, Willie Lofton Trio, Son House en Howlin’ Wolf. Op Discogs is de complete index te checken en voor pakweg veertig euro haalt u dit flinke pak blues in huis. Compleet met een booklet van dertig pagina’s en een Hohner Puck-harmonica.
Rien Wisse

Dave Douglas

Dave Douglas