Tower of Power

Tower of Power

50 Years Of Funk & Soul – Live At The Fox Theater Oakland
Mack Avenue Records
Funk/Soul
Tower of Power. Bij zo’n naam kun je denken aan een kathedraal. Of aan het bouwwerk in Mordor waar de evil Sauron verbleef. In dit geval gaat het om een burcht voor soul- en funkmuziek. In die volgorde, want centrale man (en tenorsaxofonist) Emilio Castillo is doortrokken van een enorm godsbesef, wat blijkt uit de inlay van dit jubileumproject. De Lord wordt hemelhoog geprezen. Ze zouden vorig jaar november nog in ons land optreden, deze funkmachine die vanaf 1967 een opwindende krachtbron is gebleken, ook als begeleidingsband voor grootheden als Santana, Elton John, Bonnie Raitt, Toto en Rod Stewart. Toen was het plan met een man of tien op het podium te staan, aanmerkelijk minder dan het aantal musici dat in 2016 het 50-jarig bestaan vierde. Dat waren er meer dan achttien, de strijkerssectie niet meegeteld. De optredens van ToP hebben vooral ten doel extase en beroering op te wekken, en dat blijkt zeker uit deze twee cd’s, feestmuziek uit het Fox Theater te Oakland. Toch doen ze nu en dan ook een slepende ballad, zoals Just When We Start Makin’ It en So Very Hard To Go. Waarbij leadvocalist Marcus Scott veel aandacht opeist maar het vooral de blazerssectie is die de sound van ToP draagt. Op de dvd kun je hetzelfde programma zien, maar er is ook een rijtje bonusartikelen.

Glass Museum

Glass Museum

Reflet Sdban Records Jazz De muziek van het Belgische Glass Museum met drummer/percussionist Martin Grégoire en toetsenist/pianist Antoine Flipo, is een kruising tussen jazz en