The Meters

The Meters

Getting Funkier All The Time (RE-ISSUE)
Soulmusic Records/Bertus
Funk
De groep die onder leiding van Allen Toussaint vanaf 1969 de New Orleans funk wereldberoemd maakte, heeft in de loop der jaren acht officiële albums uitgebracht: drie voor Josie en vijf voor Reprise/Warner, plus natuurlijk een hele rits singles, waarvan er veertien hits werden. Deze cd-box bevat de acht complete albums, plus alle non-album singletracks, plus alle bonustracks die in 2001 al eens op de cd-reissues van de albums voorkwamen. Dit cd-boxje bevat derhalve 116 tracks, plus een veertig pagina’s tellend boekje, waarvoor drie Meters-leden nog eens apart werden geïnterviewd. De box werd uiteraard opgedragen aan Meters-voorman Art Neville, die afgelopen zomer overleed. Het belang van The Meters werd in de jaren zeventig onderstreept, toen eerst Paul McCartney hen liet spelen op de lanceerparty van zijn Wings-album Venus & Mars op het schip The Queen Mary; toen vervolgens Mick Jagger – daar aanwezig – de groep uitnodigde om een half jaar als voorprogramma met de Stones door Amerika en Europa te touren. Maar vooral toen vanaf de jaren tachtig de hiphopproducers de Meters-catalogus gingen plunderen voor honderden funky samples. De rechtgeaarde Meters-fanaat zal deze box overslaan, omdat hij/zij alles al heeft, maar nieuwkomers zijn hier spekkoper, want de box is te koop voor vier tot vijf tientjes, terwijl één origineel Josie-album tweedehands tegenwoordig al het dubbele doet.