Terence Blanchard Featuring The E-Collective & The Turtle Island Quartet

Absence
Blue Note
Trompettist en componist Terence Blanchard brengt met zijn E-Collective (Fabian Almazan (p), Charles Altura (g), David Ginyard (b) en Oscar Seaton (d) zijn derde album uit, Absence. Het is een hommage aan Wayne Shorter, die enerzijds toegankelijk is en anderzijds experimenteel. De plaat bestaat deels uit nieuw werk, zoals de titeltrack en het moderne The Elders (beiden van Ginyard), met een mooie feature voor The Turtle Island Quartet. Het gaat er heftiger aan toe in I Dare You, een compositie van Blanchard waar jazzrock en energieke post-bop elkaar ontmoeten in agressief spel. Het is een knipoog naar een quote van Shorter: ‘Jazz betekent elkaar uitdagen’, en dat is precies wat Blanchard hier doet met zijn ensemble. Daarbij vlamt het strijkkwartet ook alleen, zoals in The Second Wave, (door violist David Balakrishnan). In het wat dromerige annex duistere Dark Horse excelleert gitarist Altura, die tevens het nummer schreef. Naast eigen werk brengt Blanchard een eerbetoon aan de grote nestor die zijn muzikale identiteit heeft gevormd. Fabian Almazan toont sterke bewerkingen van Weather Report klassiekers The Elders en When It Was Now. Eerstgenoemde ademt frisse gelaagde lijnen, waarbij de herkenbare synth-effecten van Blanchard, piano en gitaar elkaar uitdagen, terwijl laatstgenoemde een subtiele funky groove heeft gekregen. De trompettist arrangeerde zelf de prachtige ballads Fall en Diana, waarbij het strijkkwartet samensmelt met The E-Collective. Blanchard moet Shorter zonder twijfel tevreden stellen met dit waardige kunstwerk, waarbij de trompettist zichzelf een meester toont door zijn musici alle ruimte te geven.