Shai Maestro

Shai Maestro

Human
ECM
Twee jaar geleden debuteerde pianist Shai Maestro op ECM met het fraaie The Dream Thief. Het album en de goede reacties daarop leverden hem en zijn trio (drummer Ofri Nehemya en bassist Jorge Roeder) mooie plekken op de grote jazzpodia. Voor het vervolgalbum Human breidde Maestro zijn trio uit met de Amerikaanse trompettist Philip Dizack. Een geweldige keuze, omdat Dizack niet alleen een overtuigend trompettist is, maar vooral omdat hij de nieuwe composities van Maestro perfect aanvoelt. Human is een cohorent album waarop Meastro vele jazzsferen laat horen en hij de drive in de groep muzikanten optimaal weet te benutten. Luister naar The Thief’s Dream, het langgerekte, wervelende hoogtepunt van het album, en je hoort alles wat deze band zo goed maakt. Wat een bezieling hoor je in deze fijn geschakeerde compositie. Het lyrische, dat Maestro ook in zijn spel heeft, hoor je terug in de verrukkelijke ballad Hank And Charlie en in het erg mooie, solo gespeelde Compassion. Ook They Went To War is een bijzondere en mooi gelaagde compositie, vooral vanwege het magnifieke spel van Dizack. Net als de frisse interpretatie van Duke Ellingtons In A Sentimental Mood. Human is een sterk vervolg op The Dream Thief en het bewijs dat de toevoeging van Shai Maestro aan het roster van ECM twee jaar geleden een uitstekende keuze was.