Rob Pronk

Rob Pronk

The Bebop Years – Studio Sessions 1950-1957
Nederlands Jazz Archief
Kijk, je kunt je ouwe rotzooi bij de plaatselijke kringloopwinkel dumpen. Maar je kunt de meer waardevolle zaken beter doneren aan het Nederlands Jazz Archief, als het om jazz gaat tenminste. Dan zijn er mensen die je oude bandjes nog eens afluisteren. In het geval van deze opnamen van trompettist-pianist-arrangeur Rob Pronk (1928-2012) komt zonneklaar naar voren hoe belangrijk zo’n instituut kan zijn. Pronk kwam er in de jaren vijftig bekaaid af toen er platen van trendsettende groepen gemaakt werden. Het Rob Pronk Sextet werd opgericht in 1956, toen Pronk na een periode in militaire dienst en als werknemer van het orkest van Boyd Bachman werk vond voor zijn sextet in club Sheherazade. Midden 1957 was dat avontuur alweer over, en Pronk ging langdurig aan het werk als arrangeur voor het orkest van Kurt Edelhagen. Helaas werden er van zijn sextet geen platen gemaakt, hoewel de beoordelingen altijd heel lovend waren. Ook bij eerdere plaatprojecten als Jazz Behind The Dikes en Jazz From Holland kreeg Pronk zelf weinig ruimte. Daarom is het een wonder dat deze negentien tracks, gevonden in Pronks persoonlijk archief, na zoveel jaren op een album zijn verschenen. De hoofdmoot wordt gevormd door opnamen uit 1957, met groepen waarin veel leden van zijn sextet. Legendarische namen: Rob Madna, Herman Schoonderwalt, Harry Verbeke, Dick Bezemer, Toon van Vliet. Als een soort toegift zijn er nog stukken uit sessies van augustus 1953 in Stockholm (met grootheden als Frank Rosolino en Zoot Sims) en twee stukken uit 1950. Op een daarvan zingt zus Babes Pronk I’ll Remember April, geheel in de geest van Sarah Vaughan.