Rembrandt Trio

Rembrandt Trio

A Wind Invisible Sweeps Us Through The World
Just Listen Records
Bij het klinken van de eerste noten valt direct de fluweelzachte sound op van het Rembrandt Trio. Pianist Rembrandt Frerichs nam samen met zijn vaste trio Tony Overwater (bas) en Vinsent Planjer (drums, percussie) zijn vijfde studioalbum op in het Amsterdamse Orgelpark (de twee albums met gasten Hossein Alizadeh en Kayhan Kalor niet meegerekend). De lange albumtitel, A Wind Invisible Sweeps Us Through The World, is ontleend aan een gedicht van de middeleeuwse Perzische dichter Rumi. De wind, de lucht die door de orgelpijpen waait en de onzichtbare geluidsgolven die een lied vormen staan symbool voor de vele muzikale reizen die het drietal maakte. Immers, de mix van jazz, klassiek en Arabische invloeden is het handelsmerk geworden. In die zin is dit album niet innovatief, wel fabelachtig mooi. Ook is de geluidkwaliteit intiem en van hoog niveau. Elk afzonderlijk nootje is definieerbaar en het sterke spel is intens en uitgebalanceerd. De plaat bevat droomachtige, meditatieve pareltjes. De composities zijn lyrisch, ritmisch en bevlogen gespeeld. En al zaten de musici in 2020 vast in Amsterdam, ze bewegen zich muzikaal van Chinese en Armeense folk tot Bach. Wel had er iets meer variatie in de tempi mogen zitten. Frerichs speelt op een aantal stukken harmonium, celesta en orgel, zoals in het klassiek georiënteerde Bleib Bei Uns, Johann Sebastian. In dit stuk vervult Frerichs een fraai dubbelspel met zichzelf. Die diversiteit had meer mogen doorklinken in het geheel, want het voegt mooi uitgesponnen kleurlagen toe.