Redman

Redman, Mehldau, McBride, Blade

LongGone
Nonesuch Records/Warner Music
LongGone is de snelle opvolger van het uitstekende tweede samenwerkingsalbum RoundAgain dat in de zomer van 2020 verscheen van het superjazztrio Joshua Redman, Brad Mehldau, Brian Blade en Christian McBride. LongGone bevat de opnamen die destijds gemaakt waren en niet werden gebruikt voor RoundAgain. De kwaliteit van de composities, allen geschreven door Redman, is al net zo spannend en ijzersterk als die op Round­Again. Net als op RoundAgain vinden de muzikanten elkaar ook op LongGone moeiteloos, dat is de grote attractie. Zo vloeiend, vrij en virtuoos samenspelend hoor je echt maar heel weinig. Het machtige saxspel van Redman geeft ook Mehldau, Blade en McBride in de titeltrack vleugels. Magnifiek hoe de mannen om elkaar heen spelen en weer samenkomen. Het eerder uitgebrachte Disco Ears is ijzersterk en opwindend. Het ingetogen startende en in een fraaie improvisatie uitmondende Statesque, de turbulent klinkende Kite Song en het bluesy Ship To Shore maken een fraai kwintet aan composities. De magie tussen de muzikanten is ook live aanwezig, getuige het slotstuk van het album, Rejoice. Geschreven door Redman in begin jaren 90 en in studioversie gebruikt op zijn album MoodSwing klinkt deze live-uitvoering van het San Francisco Jazz Festival bijzonder opwindend. Hun jazz klinkt soulful als in een droom. LongGone is daarmee een zeer waardevolle aanvulling op RoundAgain van twee jaar geleden.