Ramón Valle

Ramón Valle

Inner State
In + Out Records
Inner State is een livealbum dat de virtuoze Cubaanse pianist Ramón Valle opnam in Theaterstübchen, Kassel, en Porgy & Bess, Wenen met zijn trio, bestaande uit contrabassist Omar Rodriguez Calvo en drummer Jamie Peet. Zij zijn de perfecte begeleiders voor Ramón Valles prachtige lyrische pianospel. Zijn composities op dit album verschenen eerder op Playground (2009), Take Off (2014) en The Time Is Now (2018). Ook bewerkte hij Leonard Cohens Hallelujah en maakte hij er een intrigerende uitvoering van op Inner State; je ziet er bij wijze van spreken een klassiek ballet bij. Na de luchtige openingstrack Free At Last wordt Little Irreplaceable Things wat zwaarder aangezet om vervolgens op een snelle lichtvoetige manier verder te gaan. Meteen laat Ramón Valle hier de invloeden van jazz, klassiek en de Cubaanse muziek horen. Die zijn ook terug te horen in andere composities zoals Mamita Yo Te Quiero en Te Extraño, een chachacha song, opgedragen aan zijn overleden moeder met wie hij danste als hij terug was op Cuba. Levitando wordt gekenmerkt door een passievolle en zonnige Caribische sfeer waarin bas en drums ook een prominente rol spelen. In Cinco Hermanas is de combi van klassieke muziek met Cubaanse ritmiek erg bijzonder. Zo voltooit het Ramón Valle Trio met klasse dit meesterwerk.