lance ferguson

Lance Ferguson – Rare Groove Spectrum

Lance Ferguson werd geboren in Nieuw Zeeland en verkaste in 1990 naar Melbourne, waar hij als producer, gitarist en dj de funkscene verrijkte. Hij richtte daar The Bamboos op, waarmee hij sinds 2006 al een dozijn albums uitbracht. Hij produceerde diverse solo-albums van Kylie Auldist, zangeres van The Bamboos. Hij was jarenlang de gitarist van Cookin’ On 3 Burners, waar zojuist een zevende album van verscheen. Ook maakte hij al drie funky albums onder de naam Lanu en eentje onder zijn eigen naam (titel Raw Material), dus dit Rare Groove Spectrum is zijn tweede, en behoorlijk bijzonder. Hij nam namelijk een dozijn favoriete funktracks – van vroeger en nu – geheel opnieuw op, op de manier zoals funk dj’s doorgaans te werk gaan: funky breaks loopen, percussie toevoegen, cut- en scratch-technieken toepassen en zo meer. Zo bezorgt hij ons niet alleen een heel funky en dansbaar album, hij stelt ons tevens in staat de twaalf originelen te vergelijken met zijn nieuwe versies (met Spotify en YouTube kom je een heel eind), waarbij natuurlijk direct de sterk verbeterde geluidskwaliteit opvalt. Neem Oblighetto van Jack McDuff, ooit gesampeld door A Tribe Called Quest in hun Scenario, maar verder niet zo’n funky track. Wèl de versie van Ferguson! Of die Earth Wind & Fire interlude Brazilian Rhyme van ruim een minuut, daar maakt Ferguson een dancetrack van bijna vijf minuten van. De meest recente, Am I Wrong van Anderson .Paak, verandert hij in een big band instrumental vol allure. Het origineel van Egg Roll door The Vibrations is nergens te vinden, want bestond alleen als acetate, maar Ferguson’s versie doet het allerbeste vermoeden. Joyous van Pleasure, Sweet Power Your Embrace van James Mason, The Panther van Manu Dibango, ze worden allemaal fantastisch vernieuwd. Kortom: een topalbum voor funkateers, met een leuke extra dimensie.