Vermillion
ECM Music
Jazz
In 2018 bracht de Brit Kit Downes het orgelalbum Obsidian uit. Hij was daartoe geinspireerd door de werking van vulkanen, of hoe langzame processen ingrijpende gevolgen kunnen hebben. In de jaren daarvoor had hij al gewerkt met muzikant Squarepusher, om zijn liefde voor electronische muziek tot uiting te brengen. Een veelzijdig toetsenist, dus. Vermillion, dat hij maakte met bassist Petter Eldh en slagwerker James Maddren bevat een elftal piano-miniaturen, waarin hij de balans zoekt tussen het nauwkeurig plaatsen van de juiste noten, en af en toe een lyrische uitbarsting. Wat onmiddellijk opvalt is dat Downes voortdurend aansluiting zoekt bij klassieke (Bach, Purcell) thema’s en jazzstandards (Gershwin’s I’ve Got Rhythm horen we als themaatje voorbij komen). Vermillion bevat muziek die bij uitstek geschikt is voor liefhebbers die het kleine gebaar weten te waarderen.
Dietmar Terpstra

Albumrecensie: ‘Triphasic’ – The Dam Jawn feat. Jeremy Pelt
The Dam Jawn met trompettist Jeremy Pelt als gast, klinken op hun tweede album speels, gelaagd vol grooves en elektronica. ‘Het Amsterdamse zootje’ — zo


