Kassa Overall

Kassa Overall

Animals
Warp Records
Jazz/Hiphop
Vorig jaar maakte de liefhebber op North Sea Jazz kennis met Kassa Overall. Deze Amerikaanse drummer en songwriter zat ooit in de schoolbanken van het conservatorium om het kunstje van een bekende leermeester in zich op te nemen. In dit geval ging het om wijlen Elvin Jones die ook grootheden als Mitch Mitchell (Jimmy Hendrix) en John Densmore (The Doors) wist te beïnvloeden. Overall begon ooit als drummer van de zes jaar geleden overleden avant-gardistische pianiste Geri Allen met wie hij moderne jazz speelde in de traditie van Herbie Hancock en McCoy Tyner. Sindsdien weet Overall als representant van de nu-jazzgeneratie heerlijk buiten de lijntjes te kleuren door genres op te schudden en bij tijd en wijle op te schakelen van jazz en alle daaraan aanverwante stijlen naar hiphop en R&B en andersom. Net als voor zijn tweede album I Think I Am Good uit 2020 krijgt hij voor zijn nieuwe album Animals de handen ongetwijfeld flink op elkaar. Voor de opnames van Animals heeft Overall opnieuw bekende musici aan zich weten te binden als zijn rappende vriend Danny Brown, jazzpianist Vijay Iyer, trombonist Andrea Murchison en het hiphopcollectief Shabazz Palaces. Het resultaat is een album dat twaalf arrangementen omvat. Na de prelude van slechts 9 seconden volgt het soepele pianospel van Iyer. Het is de opmaat voor hoogtepunten als Still You Ain’t Find Me, Going Up en het swingende No It Ain’t. Het is niet vreemd dat er nu al uitgekeken wordt naar zijn vierde album.
Arjan Klaver