Jeff Ballard

Jeff Ballard

Fairgrounds
Edition
Het eerste album van drummer Jeff Ballard op Edition, het Britse platenlabel dat volgens het blad Jazzthing ‘today‘s hippest label in Great Britain’ is. Liveopnamen van Ballards elektrische formatie, die komen uit concerten all over Europe, ook uit Amsterdam. Geïmproviseerde stukken waarbij volgens de drummer ‘totale vrijheid de enige beperking’ is. Met deze talentvolle groep, waarin gitarist Lionel Loueke, pianist Kevin Hays en Reid Anderson (electronics), doet men recht aan de ambitie van Edition om regionale culturen en volksmuziek met jazz te verweven. Een groep die opvalt door individuele passie, collectieve creativiteit en een opmerkelijke breedheid van talent. Maar ook door experimenteerlust. Op enkele stukken (allemaal aangegeven door de musici zelf) horen we als gastsolist de tenoristen Chris Cheek en Mark Turner. Kevin Hays en Loueke verzorgen enkele vocals, zoals in Hit The Dit. Loueke krijgt een hoofdrol in Marche Exotique, en in Miro schept de band een rijk beeld van deze grote schilder. Jeff Ballard treedt in juli (met grootheden uit de Edition-stal) op bij North Sea Jazz.

Big Jack Johnson

Big Jack Johnson

Stripped Down In Memphis MC/CRS Blues Big Jack Johnson (1940-2011) verwierf begin jaren zestig reputatie als gitarist/zanger in Frank Frost & The Nighthawks en een