Jazz Orchestra Of The Concertgebouw

Jazz Orchestra Of The Concertgebouw

The Jazz Influencers
Challenge
Modern Big Band Jazz
Influencers, die hebben niet altijd een goede naam. Gecoiffeerde, gladgestreken dametjes die leeftijdgenoten een kledingstuk, attribuut of lidmaatschap willen aansmeren. Om daarna zonder scrupules op een ander idee over te stappen. Maar soms is de betiteling Influencers geheel op zijn plaats. Want kijk nou eens naar de bezetting voor dit album; eigenlijk alleen maar grote namen uit de hedendaagse Nederlandse jazz. Dat geldt uiteraard voor gastsoliste-componist Tineke Postma die voor de opnamen werd opgeroepen. Haar ster schittert hoe langer hoe feller, maar ook de vaste leden van het JOC behoren tot de kopgroep van onze vaderlandse jazzlui. De titel van het album heeft ook betrekking op de herkomst van de twaalf stukken: die zijn allemaal gemaakt door hedendaagse grootheden uit de Nederlandse jazz, zoals Joris Roelofs, Reinier Baas (drie composities), de broers Gideon en Ben van Gelder, Maarten Hogenhuis, Simin Tander, Morris Kliphuis en Maartje Meijer. Stukken die veelal ook op hun eigen albums zijn verschenen, maar die in handen van het JOC een nieuwe, fraaie belichting hebben gekregen. Luister maar naar Whiplash van Joris Roelofs, een bewerking van meer dan tien minuten. Of naar het buitenissige Mercurial van Reinier Baas. Wat een frisse en ongenaakbare bewegingen!