Jarrod Lawson

Jarrod Lawson

Be The Change
Dome/Bertus
Soul/jazz/funk
Jarrod Lawson (1976 Portland, Oregon) is een geval apart: een blanke singer-songwriter annex multi-instrumentalist die het geluid van zo’n beetje alle zwarte topvocalisten in zich opzoog, om daar een prachtig eigen geluid uit te distilleren. En dat alles volledig in eigen hand (eigen studio, productie, composities, backing vocals, arrangementen, label), dus totaal onafhankelijk. Hij debuteerde in 2014 met een titelloos album dat louter positieve reacties opleverde, al moest daar wel de omarming door het Engelse label Dome aan voorafgaan. Zo werd zijn publiek veel meer Europees dan Amerikaans. Gilles Petersen deed al snel een Worldwide livesessie met hem die – ook in 2014 – als ep werd uitgebracht (At The BBC). In een Jazzism-interview beloofde Lawson indertijd om uiterlijk mei 2016 met een tweede album te komen. Dat werd dus eind 2020, want Lawson is een perfectionist. En Be The Change is dan ook een perfect album, met elf nieuwe tracks van eigen hand, alle met zinvolle teksten (bijgeleverd in booklet), pakkende melodieën, prachtige eigen koortjes (check bijvoorbeeld Evalee), perfect geproduceerd, en een groove om U tegen te zeggen. Al durft hij meer dan voorheen ook ballads aan, getuige onder meer I’ll Be Your Radio, waarop hij samenwerkt met de Amerikaanse groep Moonchild, en Soul Symphony, dat rudimentair al te horen was op At The BBC. Jarrod Lawson is niet alleen een vocale krachtpatser, ook instrumentaal staat hij zijn mannetje. Met optredens op North Sea Jazz (2015) en in het Nederlandse clubcircuit bewees hij ook live te excelleren.