James Brown

James Brown

Live At Home With His Bad Self
2lp Republic/Universal
funk
Deze liveopname stamt uit 1969 en vond plaats in Augusta, Georgia, de stad waar James Brown opgroeide voor galg en rad en waar hij na drie jaar detentie als negentienjarige niet meer welkom was. Dit optreden zou uitgebracht worden als dubbelalbum, maar dat ging uiteindelijk niet door; enerzijds omdat hij rond die tijd al twee andere succesvolle albums uit had, anderzijds omdat hij kort daarop een compleet andere begeleidingsband had. Wel werd een gedeelte van het optreden later gebruikt op de dubbelaar Sex Machine (1970). Nu pas komt dit fantastische concert voor het eerst in zijn geheel uit. Met onder meer Maceo Parker en bandleider Fred Wesley, plus maar liefst drie drummers: Maceo’s broer Melvin Parker, Clyde Stubblefield en Jabo Starks. James Brown en zijn band zijn hier op de top van hun kunnen en in een kleine zeventig minuten werken ze zich volledig in het zweet, met het kolkende Mother Popcorn als afsluitende climax. Een zeer welkome release, opdat we de pracht en kracht van James Brown niet zullen vergeten.

Nueva Manteca

Nueva Manteca

Art Timbazo Productions Latin Jazz Dit dertiende album van Nueva Manteca is een energieke ode aan oprichter Jan Laurens Hartong die in 2016 overleed. In