Habib Koité

Habib Koité

Kharifa
Afrikaans
ContreJour
De Malinese zanger/gitarist Habib Koité heeft met zijn zesde studio album een prachtig resultaat bereikt. Aan Kharifa werkten onder andere kora legende Toumani Diabate en zangeres Amy Sacko mee. De openingstrack Wara weerspiegelt de drukte van de Malinese hoofdstad Bamako. Koité laat zich op Kharifa horen als een zeer belangrijke Malinese singer/songwriter die stevig is geworteld in de West-Afrikaanse traditie en uit de grote rijkdom van de Malinese muziek put. Tegelijkertijd zijn er elementen in zijn songs te vinden waarin hij de verbinding legt met Westerse muziek. Zelf zegt hij geïnspireerd te zijn door JJ Cale. Dat is vooral te horen in Forever, het enige Engelstalige nummer op Kharifa. Koité zingt de meeste nummers in het Bambara, een West-Afrikaanse taal. Mandé, over de gelijknamige regio in Mali, wordt gezongen in de taal van de Dogon. Na het uptempo Djigiuya volgt de mooiste song van het album: Ntolognon die het beste werk van die andere Malinese grootheid Salif Keita benadert.

Tinsley Ellis

Tinsley Ellis

Naked Truth Alligator/V2 BLUES Na twintig albums vol elektrische blues komt zanger-gitarist Tinsley Ellis met zijn eerste solo-akoestische werkstuk. Met als enige hulpmiddelen zijn bus