Gretchen Parlato

Gretchen Parlato

Flor
Edition Records
Vocal jazz
Na tien jaar (!) is Gretchen Parlato terug met haar vierde studioalbum Flor. In 2014 besloot ze een stap terug te doen om voor haar kind te zorgen. Niet verwonderlijk dat ze op Flor een ode brengt aan het moederschap en indirect aan het kind in zichzelf. Op diverse songs staat de hechte familieband centraal, zoals in het lieflijke Wonderful, Magnus en What Does A Lion Say? Parlato lijkt zich als herboren te voelen. Soms kwetsbaar, dan weer krachtig. Als een bloem die opkomt, groeit en in volle bloei staat. De liefde voor Braziliaanse muziek voert de boventoon, mede door de samenwerking met de Braziliaanse Marcel Camargo (gitaar) en Léo Costa (drums en piano). Zij produceerden ook mee aan de plaat. Ook cellist Artyom Manukyan toont sterk spel, met name in de klassiek georiënteerde duetten Rosa en The Cello Suites, waarin Parlato vocalese toepast. De kracht van Flor is enerzijds de eigenzinnige bezetting, anderzijds de diversiteit van het repertoire, waarin Parlato zich bestaand materiaal volledig eigen maakt. Zo blaast ze nieuw leven in het dromerige É Preciso Perdoar, brengt ze een groovy versie van Anita Bakers Sweet Love, met een subtiele feature voor pianist Gerald Clayton en absolute parel is de spacey afsluiter No Plan (David Bowie) met manlief Mark Guiliana op drums.