Gregory Porter

Gregory Porter

All Rise
Universal/ Blue Note
Vocal jazz
Na tien jaar internationaal succes stoomt vocalist Gregory Porter door met zijn zesde album: All Rise. De zanger dook maar liefst een maand diverse studio’s in, zoals de befaamde Abbey Road-studio. Hij werkte naast zijn vaste band met strijkers van het Londen Symphony Orchestra en een gospelkoor. Drummer en producer Troy Miller (Amy Winehouse) was nauw betrokken bij het project. En dat is te horen, want Porter heeft een rauwer randje, zingt vele lange uithalen en het is wellicht zijn meest veelzijdige album. Van zijn herkenbare, soms wat zoete classy souljazz love songs (If Love Is Overrated en Everything You Though Is Gold, Real Truth), een vleugje brassrock (Long List Of Troubles) tot poppy gospel (Thank You, Dad Gone Thing, Revival). Uiteraard ademt de hele plaat zijn herkenbare jazz-soul-signatuur, met catchy arrangementen. Met de titel All Rise verwijst Porter enerzijds naar collectieve opstand, anderzijds naar euforie: boven jezelf uitstijgen. Zoals altijd zitten er in de teksten veelal diepere lagen en poëtische boodschappen, die de songs meer diepgang geven. Het zijn vooral de pittigere songs die blijven hangen. Op een enkel nummer na, wederom een prachtplaat voor Porter, die zijn populariteit alleen maar zal verbreden met All Rise.

Dave Douglas

Dave Douglas

Secular Psalms Greenleaf Music/Fully Altered Jazz Trompettist Dave Douglas kreeg in 2018 een eervolle opdracht: hij mocht van de gemeente Gent en het Handelsbeurs Theater