images_c3698948bbef8e01b61b372d4a29088b

GoGo Penguin – Man Made Object

Dat GoGo Penguin een trio is om in de gaten houden was al vanaf het begin duidelijk. Het debuut Fanfares was al sterk, maar op hun tweede album V2.0, met de komst van de diep groovende bassist Nick Blacka vond de band, met Rob Turner op drums en Chris Illingworth op piano, zijn prachtige vorm. Met Man Made Object wordt de groei van de band voortgezet. De GoGo Penguin-sound is met Man Made Object in een eigen idioom beland. Bij de eerste twee composities All Res en Unspeakable World heb je het idee dat je een mooie collectie nieuwe GoGo-composities hoort. Maar bij het geweldige Branches Break wordt je je ineens bewust van de groei van het trio. Mooie piano-akkoorden, inventief drum- werk en Blacka die er met zijn bas een feest van maakt. Halverwege duikt de compositie ineens diep de groove in met een killer baslijn, dito drumwerk en geestverruimend pianospel. Het geweldige Weird Cat, het lekker opgefokte, daarna ruimtelijke Smarra, het melodieuze Initiate, het prachtig ingetogen GBFISYSIH en het super-dikke Protest zijn absolute livekrakers. En bonustrack Fading:Feigning is de droomafsluiter, een bizar goede, verpletterende track. GoGo Penguin is zo’n trio waarin iedereen een hoofdrol mag pakken zonder prominent te zijn. Met Man Made Object zet GoGo Penguin een nieuwe standaard in de opwindende frisse Britse jazzscene.

Steven Kamperman

Steven Kamperman

Maison Moderne TryTone/ToonDist Jazz/Impro Dit album ademt de esthetische principes van Theo van Doesburg, zowel muzikaal als qua grafisch ontwerp. Daarbij komt dat de opnames