Etta James

Etta James

Matriarch Of The Blues
LP RE Sony/MoV/Bertus
soul/blues
Recept voor een succesvol album: kies een zangeres met een rijke geschiedenis; selecteer een fiks aantal overbekende blues-, r&b/soul- en popnummers; stel een uitgelezen gezelschap studiomuzikanten samen en verbind aan dit alles het ideale producersteam. Etta James had er in 2000 al ruim 45 jaar op zitten, en zich in 1993 al de Rock And Roll Hall Of Fame in gezongen. Op Matriarch Of The Blues vertolkt zij op zeer eigen wijze nummers die iedereen toen al kende van Bob Dylan, Big Mama Thornton, Otis Redding, Al Green, The Rolling Stones, Ray Charles, John Fogerty, OV Wright en zo meer. Tussen de studiomuzikanten vinden we Leo Nocentelli van The Meters met pakkende gitaarsolo’s, de fameuze hammondorganist Mike Finnigan (deed al mee op Electric Ladyland), toetsenman David K. Mathews van Santana, blazer en mondharmonicavirtuoos Jimmy Z en trompettist Lee Thornburg van Tower Of Power. Maar meest speciaal is het ritmetandem annex producersduo Donto & Sametto, alias de zonen van Miss James! Hoor hoe zij zich Miss You van Jagger/Richards eigenmaakt, inclusief telefoongesprek; hoe zij Otis Redding van repliek dient in Hawk For You; hoe zij Ray Charles spiegelt in diens Come Back Baby; hoe zij Big Mama Thornton naar de kroon steekt in Hound Dog (woef!); hoe zij Al Greens Rhymes van extra glans voorziet; hoe zij Born On The Bayou van Creedence pakkender covert dan honderden voor haar. Etta James (1938-2012) maakte meer dan vijftig albums, deze behoort zeker tot de beste daarvan. Nu voor het eerst ook op vinyl. Eindelijk.

SoftFfog

SoftFfog

SoftFfog Is It Jazz? Records Jazz/Fusion Sinds kort timmert er een nieuw Noors label aan de weg, genaamd Is It Jazz? Records. Oprichter Martin Kvam