Erroll Garner

Erroll Garner

That’s My Kick e.a. (RE-ISSUE)
Mack Avenue/New Arts International
Het oeuvre dat de geliefde pianist Erroll Garner (1921-1977) op zijn eigen label Octave uitbracht, komt nu beschikbaar via Mack Avenue. Na de eerste worp van vier (eerder besproken in onze rubriek Collector) zijn er nu weer vier verschenen. De meest aantrekkelijke daarvan is That’s My Kick (1966). Daarop werd het vaste trio van Garner aangevuld met een gitarist (Art Ryerson) en twee congaspelers, wat toch weer een andere kleur oplevert. Het titelstuk staat op naam van Garner maar is een weinig verhulde bewerking van Cole Porters I Get A Kick Out Of You. Er zijn enkele indertijd brand new songs zoals The Shadow Of Your Smile en More, maar ook de intrigerende Nervous Waltz, de latin tinge van Afinidad en aanstekelijke versies van Blue Moon en Passing Through. Een ander opmerkelijk album is Up In Erroll’s Room (1967/1968), waar het kwartet werd aangevuld door een blazersgroep van zeven stuks, The Brass Bed. Daar zaten legendarische namen bij: trompettist Marvin Stamm, trombonist James Cleveland, saxofonist Jerome Richardson. De werkwijze was dat de stukken later door de piepjonge engineer Phil Ramone van koperwerk werden voorzien. Leuk is de aanwezigheid van een echt bebopstuk (Groovin’ High) in deze collectie, en The Brass Bed is leep toegevoegd aan de toen hoogst moderne Watermelon Man. De andere Octave-albums die deze keer binnen bereik komen: A Night At The Movies (1964) en Campus Concert (1962).

Tinsley Ellis

Tinsley Ellis

Naked Truth Alligator/V2 BLUES Na twintig albums vol elektrische blues komt zanger-gitarist Tinsley Ellis met zijn eerste solo-akoestische werkstuk. Met als enige hulpmiddelen zijn bus