Ernst Glerum

Ernst Glerum

Album
Favorite/ToonDist
Deze bijzondere gelimiteerde uitgave van bassist en pianist Glerum heet niet voor niets Album. Het is tegelijk een verzameling tekeningen en een cd, mooi uitgegeven in hardcover. Het is in beeld en geluid een terugblik op richting bepalende momenten in zijn ontwikkeling als mens en muzikant. Glerum als tekenaar kennen we nauwelijks, maar zijn landschappen, stillevens, portretten, partituren en stripplaatjes laten ons op een andere manier kennismaken met wat hem als muzikant beweegt. Beginpunt is de plaat Jazz Sampler van Jazztone van zijn ouders uit 1955 waarvan het hoesontwerp de inhoud extra gewicht geeft. We zien hoe contrapuntlessen van Misha Mengelberg samenvallen met een periode waarin de klare lijn van Hergé de aandacht opeist. Oud en nieuw materiaal, ook onder meer van Slam Stewart, Sean Bergin, Guus Janssen en Barry Harris, wordt met de onmiskenbare melodieuze swing van Glerum in nieuwe referentiekaders als hoofdstukken samengebracht. De tekeningen doen je soms wegdromen, maar scheppen ook nieuwe associaties bij de muziek die niet functioneel hoeven te zijn. Glerum speelt grotendeels solo op bas of piano, afgezien van bijdragen van Han Bennink en dochter Emilie. Multimediaal op een aangenaam ontspannende manier.
Ken Vos