Final_Earth, Wind & Fire And Friends - 50 Years Anniversary Album (3D)

Earth, Wind & Fire – 50 Years Anniversary Album (Sony Music)

Dit jaar bestaat Earth, Wind & Fire vijftig jaar. Ter ere daarvan wordt de box Earth, Wind & Fire 50 Years Anniversary Album uitgebracht.

De box bevat vijf cd’s waarop in chronologische volgorde alle hoogtepunten van de band zijn opgenomen. De solohits van Philip Bailey en Maurice White staan erop, maar ook nummers van artiesten waar Earth, Wind & Fire nauw bij betrokken bij waren als Deniece Williams, The Emotions en Ramsey Lewis.

Alle grote hits komen terug op de 5 cd’s in deze box plus remixes en de uitstapjes van Maurice White en Philip Bailey. Leuk dat Easy Lover van Bailey met Phil Collins is opgenomen. Op cd 4 staan de nummers uit de beginjaren toen de band vooral met percussie werkte en nog weinig met blazers. Het nummer Sun Goddess met Ramsey Lewis blijft een pareltje.

Het laatste plaatje bevat tracks van de artiesten waarmee de band nauw mee samenwerkte zoals Deniece Williams, The Emotions en Eumir Deodato. Een aantal van die nummers, waaronder Brazilica van Ramsey Lewis, zijn pas één keer eerder op een EW&F-cd uitgebracht in beperkte oplage. Ook bijzonder is Come Go With Me van Pockets en Tequila Mockingbird van Lewis die niet eerder op een EW&F-album verschenen.

De box met vijf cd’s bevat geen nieuwe nummers van Earth, Wind & Fire, maar het overzicht is met liefde samengesteld door het team van Ferry Maats Soul Show. Zij schreven ook het booklet dat in vogelvlucht de vijftig jaar beschrijft, maar waar weinig nieuws in te lezen valt. Neemt niet weg dat de muziek van Earth, Wind & Fire grandioos is en deze box een waar eerbetoon.