Down Home Blues

Down Home Blues

Blues In The Alley Miami, Atlanta & The South Eastern States
Wienerworld
BLUES
De aanduiding ‘blues uit de zuidoostelijke staten’ zal bij veel bluesverzamelaars de associatie met Piedmont blues oproepen. Die stijl is echter vooral gebaseerd op akoestisch ragtime gitaarspel in fingerpickingstijl. Deze box richt zich op de ontwikkeling van de rurale, gaandeweg meer stads klinkende blues uit de jaren veertig tot en met zestig. Zoals die werd gebracht in clubs en tijdens barbecues en fish fries in North- en South Carolina, Alabama, Georgia en Florida. Zanger-gitarist Frank Edwards maakte begin jaren zeventig een lp op Trix en speelde in ‘79 op de voorloper van de Blues Estafette in Utrecht. Hier is hij vertegenwoordigd met zes eigen songs uit de jaren veertig. Lome, downhome blues van de man die vaak met de hier ook vertegenwoordigde Curley Weaver werkte. Laatstgenoemde speelt in fingerpickingstijl, met Blind Willie McTell op twaalfsnarige gitaar. Jammer dat McTell in I Keep On Drinkin’ zijn solo enkele fretjes te laag inzet. Ray Charles is als begeleider te horen in de instrumental Guitar Blues en als frontman in Why Did You Go. Hij was in 1951 al een voortreffelijk zanger-pianist. Zijn begeleiders zijn niet geïdentificeerd. Imponerend is ook het energieke gitaarwerk van Earl Hooker op zijn vroegste werk uit 1952/53 en Jerry McCains origineel van het in de Fabulous Thunderbirds-versie onsterfelijk geworden She’s Tough. Verder veel eendagsvlinders, die blijkbaar niet allen beschikten over een stemapparaat.