Dizzy Mandjeku & Alé Kumá

Dizzy Mandjeku & Alé Kumá

De Palenque à Matongé
Zephyrus Records/PIAS
World
De legendarische Zairese soukousgitarist Dizzy Mandjeku, ooit stergitarist bij Grand Maitre Franco, Tabu Ley en Zaiko Langa Langa en nu woonachtig in de Afrikaanse wijk Matonge in Brussel heeft samen met de Colombiaanse bassist Leonardo Gomez Gattin, leider van de Colombiaanse muziekgroep Alé Kuma, na een succesvolle ontmoeting in Bogota de handen in elkaar geslagen voor deze voorbeeldige transcontinentale samenwerking. Opbeurend, veerkrachtig en tintelend van energie. In ronduit majestueuze danstracks als Cancion de Amor y Muerte, het in overvalst Lingala gezongen Nasinalapi Ndayi en het titelnummer barst het gitaarduo Mandjeku en Tom Ntole uit in op Colombiaanse ritmes waar de vonken van afvliegen. De door conga’s opgevoerde percussie geven de pulserende ritmes smoel en groove. Cesar Medina geeft met zijn smeuige saxspel de rijke kracht van de melodieën nog een extra zetje mee. Gattin peurt ook uit het diepe Afrocolombiaanse muzikale bassin, aan beide kanten van de Colombiaanse kuststroken. A Pilá el Arró blijkt ‘n slotorkaan van percussieritmes en zang en mondt uit in eén grote kolkende Afrocolombiaanse fiesta.
Pieter Franssen

Harold López-Nussa

Harold López-Nussa