Diverse artiesten

Diverse artiesten

Northern Soul: Keeping The Faith
2lp BMG/MoV/Bertus
soul/funk
Met als subtitel 28 Stompin’ Northern Soul Classics en een inlegvel waarop nog eens haarfijn uitgelegd wordt wat northern soul nou precies is, is dit dubbelalbum geen reissue, maar een dit jaar samengesteld overzicht van grotendeels obscure dansbare (en niet zelden Amerikaanse) tracks, die eind jaren 60, begin jaren 70 favoriet waren in de clubs van Noord-Engelse steden als Manchester, Blackpool, Stoke en Wigan. Deejays maakten er een sport van singletjes te vinden waar het publiek op de dansvloer volledig van uit zijn dak ging. De labels werden vaak afgeplakt door de deejays, om hun exclusiviteit te waarborgen (Shazam bestond natuurlijk nog niet), maar anno 2019 wordt elk nummer uitvoerig beschreven op de binnenkant van de klaphoes van deze dubbelaar. Neem bijvoorbeeld Leonard Whiting, die in 1965 op vijftienjarige leeftijd één single opnam met The Piper van Sam Cooke op de A-kant en That’s What Mamma Say van Curis Mayfield op de B-kant. Waarvan hier de B-kant gebruikt werd. Die single doet inmiddels 150 tot 200 euro op Discogs. En dat geldt nota bene voor de meeste singles die op dit album te horen zijn. Slechts enkele namen werden later enigszins bekend, zoals Donnie Elbert, Frankie Crocker, Geno Washington en Jimmy James (van The Vagabonds), maar alle nummers zijn dansbaar van begin tot eind. Een prachtig document.

Tinsley Ellis

Tinsley Ellis

Naked Truth Alligator/V2 BLUES Na twintig albums vol elektrische blues komt zanger-gitarist Tinsley Ellis met zijn eerste solo-akoestische werkstuk. Met als enige hulpmiddelen zijn bus