Cory Henry

Cory Henry

Something To Say
Henry House Entertainment
Soul/funk
Drie jaar na het langverwachte album Art Of Love van Cory Henry And The Funk Apostles komt de spannendste muzikant van dit decennium met een tweeledige opvolger getiteld Something To Say. Vier van de elf tracks zijn namelijk met The Funk Apostles, en het verdient aanbeveling daarmee te beginnen, want deze behelzen een culminatie van het voorafgaande. Switch spant hierbij de kroon met zijn krabbende funk, op de voet gevolgd door Rise, een ijzersterke showcase voor zijn twee backing singers, en tevens een nummer dat zou kunnen uitgroeien tot het nieuwe strijdlied voor Black Lives Matter. De zeven overige tracks zijn van een andere orde. Hier slaan artiestennaam en titel van dit album op: Cory Henry de future soul singer, de songwriter die zijn hart uitstort, met teksten die grotendeels de actualiteit raken (Don’t Forget, No Guns, Black Man, Say Their Names). Dat hij zich het afgelopen decennium bewees als een van de beste nieuwe instrumentalisten schijnt hem niet genoeg te zijn, hij doet hier een gooi naar de titel van beste nieuwe soulsinger. Het zijn vooral deze zeven solotracks die van dit album een waanzinnig mooi groeialbum maken, dat je steeds meer overtuigt van de kracht en pracht van deze nog niet eens 34-jarige topinstrumentalist annex top future soul singer en dito songwriter. Al jaren rouwen we om het verlies van grootheden als Donny Hathaway, Marvin Gaye, Curtis Mayfield en zo meer, terwijl we er al jaren eentje van deze superorde in ons midden hebben. Een vinylversie van dit topalbum (speelduur 43 minuten) volgt hopelijk snel.