Cory Henry

Cory Henry

Best Of Me
Henry House Entertainment
Soul/Funk/Gospel
Zelf noemt Cory Henry dit future soul. Deze muzikale solotrip langs funk, blues, r&b, soul, jazz en gospel verraadt invloeden van Stevie Wonder, Marvin Gaye, Donny Hathaway, George Clinton, Sly Stone en James Brown. Oftewel: Henry’s persoonlijke helden, die allen floreerden in de jaren 70, door hem dan ook uitgeroepen tot the greatest era in music. En dit is zijn hommage aan dat decennium. Hammondorgel, moog en harpejji (een zeldzaam snareninstrument) voeren de boventoon, en hoewel hij tevens een begenadigd vocalist is, wordt er op slechts vier van de elf tracks gezongen (Waterfall, Alone, Dreaming Of en Benediction). Henry is nog steeds de meest integere, autonome, virtuoze èn veelzijdige muzikant van deze tijd. Hij brengt zijn materiaal steevast in eigen beheer uit, zonder effectbejag, materiaal dat groeit bij elke nieuwe beluistering. Hij weet zelfs de meest uitgekauwde composities tot spannende meesterwerken om te toveren, getuige zijn versie van Oh Happy Day op dit album. Zijn wereldtournee samen met Lenny Kravitz werd begin vorig jaar geschrapt vanwege de pandemie, maar stilzitten was voor hem geen optie, en zo ontstond na het album Something To Say van vorig jaar nu ook dit solo-album, dat hij zelf produceerde, arrangeerde, uitvoerde en schreef, dat laatste soms samen met leden van zijn groep The Funk Apostles. Henry wordt ook steeds vaker als gast gevraagd, recentelijk voor albums van Imagine Dragons, Ledisi en ook Kanye West (voor zijn tiende album Donda). Voorlopig is Best Of Me alleen digitaal verkrijgbaar, maar hopenlijk verschijnt volgend jaar ook een vinylversie.