Brussels Jazz Orchestra

Brussels Jazz Orchestra

Two Places
Brussels Jazz Orchestra Records
Het gerespecteerde Brussels Jazz Orchestra (BJO) verlegt graag haar grenzen. Voor het nieuwe album Two Places slaan ze de handen ineen met drie prominente gasten: rapper-zanger Zediam, zangeres Monique Harcum (Zap Mama, Jill Scott) en turntablist en dj Grazzhoppa. Deze samenwerking levert een zeer divers, fris en swingend geluid op. De smaakvolle composities en arrangementen zijn bijna allemaal van saxofonist Dieter Limbourg. Er is een mooie balans tussen orkest en de gasten, zoals in het sfeervolle Leap Of Faith en Oeil Céleste, waarbij sfeervolle en goed opgebouwde solo’s de spoken word van Zediam afwisselen. Overigens raakt Zediam een gevoelige snaar met zijn maatschappijkritische raps, die goed te volgen zijn door zijn heldere klank en duidelijke articulatie. Monique Harcum en dj Grazzhoppa zijn ook in vorm. Ze zijn dan ook geen onbekenden voor elkaar: ze werkten al samen als duo Mo & Grazz. Two Places gaat verder dan twee aan elkaar verbonden werelden, want er komen meerdere stijlen en genres samen: van funk, soul, hiphop, fusion tot klassieke jazz. Het is in ieder geval een vruchtbare samenwerking die zowel qua sound als muzikale uitvoering goed definieerbaar is en toegankelijk voor een breed publiek.

Kirk Knuffke Trio

Kirk Knuffke Trio

Gravity Without Airs Toa Forms/Fully Altered Free Jazz Er waren tijden dat musici vooral spraken over auto’s, drank en vrouwen, maar de Amerikaanse cornettist Kirk