Avishai Cohen

Avishai Cohen

Naked Truth
ECM
De naakte waarheid en niets dan de waarheid. Trompettist Avishai Cohen vertelt ons dat verhaal in een suite van negen delen, waarvan het laatste (Departure) bestaat uit een gedicht van de beroemde Israëlische dichteres Zelda Schneurson Mishkovsky (1914–1984), voorgedragen door Avishai Cohen zelf. Dat gaat over afscheid, verzoening, dankbaarheid en sterfelijkheid, een tekst die sterk spiritueel van aard is maar ook direct, kleurrijk en concreet – een stemming die in de rest van dit album eveneens doorklinkt. De trompettist, die zich liet begeleiden door Yonathan Avishai (piano), Barak Mori (bas) en Ziv Ravitz (drums), nam het op in Studio La Buissonne in Pernes-les-Fontaines. De Vaucluse, in de Provence, geen slechte plek voor zo’n artistiek project. Ze hadden genoeg aan één repetitie en een miniconcert om de stemming van Naked Truth goed in het lijf te krijgen – klaaglijk, soms wat ruw, introspectief, uiterst gevoelig. De rolverdeling: Cohen neemt steeds het voortouw, de anderen volgen hem met veel empathie. Het begon met een motiefje van acht noten, dat bij hem binnen kwam tijdens een twee jaar durende meditatie. Het bleef al die tijd in hem zoemen en alles wat voor dit nieuwe album nodig was kwam uit die acht noten voort. We horen de bron aan het begin van Part II; de muziek die men uiteindelijk speelde kwam allemaal voort uit die meditatie. Dit gaat over het hier en nu, over onze gevaarlijke wereld en de schoonheid die er ook is. Een groots album.

SoftFfog

SoftFfog

SoftFfog Is It Jazz? Records Jazz/Fusion Sinds kort timmert er een nieuw Noors label aan de weg, genaamd Is It Jazz? Records. Oprichter Martin Kvam