Ambrose Akinmusire

Ambrose Akinmusire

On The Tender Spot Of Every Colloused Moment
Blue Note
Jazztrompettist Ambrose Akinmusire staat bekend om zijn kleurrijke en uitdagende albums. Hij probeert altijd nieuwe muzikale structuren en texturen uit. Dat maakt dat zijn albums soms bij eerste beluistering moeilijk te doorgronden zijn. Maar je weet dat je, als je de tijd neemt om zijn composities te doorgronden, beloond wordt. Ook zijn nieuwe album On The Tender Spot Of Every Colloused Moment is in eerste instantie een flinke zit, maar uiteindelijk openbaart zich een wondermooi album. Akinmusire duikt weer volledig in de jazz om daar met indrukwekkende improvisaties en arrangementen nieuwe wegen in te creëren. Met zijn vaste band met pianist Sam Harris, bassist Harish Raghavan en drummer Justin Brown als de vertrouwde basis daagt Akinmusire het publiek optimaal uit. Het album kent composities die, soms gelardeerd met een sterke melodielijn, het avontuur zoeken. Alleen op Cynical Sideliners, mede door de aanwezigheid van zangeres Genevieve Artadi en met Akinmusire achter de Fender Rhodes, en op de albumafsluiter Hooded Procession (Read The Names Outloud), waarop Akinmusire geheel solo met de Fender Rhodes de sfeer inkleurt, is de sfeer wat soberder. Geheel in die sfeer is ook Akinmusire’s emotievolle ode aan Roy Hargrove (Roy) indrukwekkend te noemen. Jazz is nooit alleen bedoeld om te behagen en dat begrijpt Akinmusire als geen ander.