Abdullah Ibrahim

Abdullah Ibrahim

The Balance
Gearbox Record
Een stukje geschiedenis is hier op zijn plaats, omdat het alweer vier jaar terug is dat Abdullah Ibrahim met het solo piano-album The Song Is My Story zijn laatste album uitbracht. Ibrahim werd als Adolph Johannes Brand in 1934 in Zuid Afrika geboren. Onder artiestennaam Dollar Brand maakte hij naam in de jazzscene maar ontvluchte het land tijdens het apartheidsregime en verkaste naar New York waar zijn carrière een wereldwijde vlucht nam. In 1968 veranderde hij zijn naam in Abdullah Ibrahim. Ibrahim is zijn muzikale helden Duke Ellington en Thelonous Monk altijd trouw gebleven. Fijne muzikanten heeft hij om zich heen: contrabassist/cellist Noah Jackson, contrabassist Alec Dankworth, drummer Will Terrill, harmonicaspeler Adam Glasser, altsaxofonist/fluitist Cleave Guyton Jr, tenorsaxofonist Lance Bryant, trombone speler Andrae Murchison en bariton saxofonist Marshall McDonald.. The Balance is een schier volmaakt jazzalbum. Op een hoog niveau en met veel liefde gemaakt. Een album dat je op de draaitafel legt en je ongemerkt in de bijzonder goede stemming brengt,ontstellend mooi gespeeld.

Vega Trails

Vega Trails

Tremors In The Static Gondwana Records Jazz De opvallende samenwerking tussen Portico Quartet-bassist Milo Fitzpatrick en Mammal Hands-saxofonist Jordan Smart heeft geresulteerd in een eerste