Gallowstreet A Trip cover

Recensie: Gallowstreet geeft weer vol gas

De Amsterdamse band van 7 blazers en 1 drummer heeft een nieuw album gemaakt A Trip Worth Making. Daarop geeft Gallowstreet weer vol gas.

Tekst: Dietmar Terpstra

In 2020 stond de release gepland van Our Dear Metropolis, Gallowstreets lofzang op de grote stad (Amsterdam?). Hectisch, lawaaierig en geen tijd voor pauze, opgewonden stadsfunk, zeg maar. Vanwege de pandemie ging dat niet door, en zo zat de band in zak en as. Bij de pakken neerzitten bleek toch niks voor het Amsterdamse octet, dus trok de band de provincie in voor het ingetogen bezinningsalbum Laagland, waarop de zegeningen van het platteland werden bezongen.

Aan de slag

Gelukkig voor de fans was dat een eenmalige zijstap, zo blijkt na beluistering van A Trip Worth Making, waarop Gallowstreet weer vol gas geeft. Openingstrack Assemble!, met uitroepteken, geeft al aan waar de band naar toe wil, aan de slag en niet getreuzeld. Enige bedachtzaamheid, vooral bij de blazers, is nog wel te bespeuren in Phoenix. Maar in Proper Hired Guns horen we weer het oude Gallowstreet, met opgefokte drums en bijna bigbandbrede blaaspartijen, waarbij het moeilijk stilzitten is.

Niet genre gebonden

Dat Gallowstreet zich niet aan genres gebonden acht horen we in Hungry, een opzwepende, ‘4 to the floor’ house-achtige track met een hoofdrol voor de baritonssax van Dirk Zandvliet. En helemaal uitbundig wordt het met Spirited Away, een bijna soul-achtige track, waarin de tenorsax van Lucas van Ee lekker los gaat. Het einde van de zowel fysieke als psychedelische trip van de albumtitel wordt gemarkeerd door het even korte als melancholieke On Borrowed Time, een knipoog naar de ‘second line’-wortels van Gallowstreet.

A Trip Worth Making toont Gallowstreet van zijn meest levenslustige kant, klaar voor de (festival)-podia van Europa. Let trouwens ook even op de prachtige albumcover, van de hand van kunstenaar Stefan Glerum.