Menu Sluiten

GoGo Penguin maakt een sound die de wereld verovert

Met zijn vijfde album heeft GoGo Penguin zijn magnum opus gemaakt. Niet vreemd dus dat het trio uit Manchester het album naar de bandnaam vernoemd heeft.

Het zijn vreemde tijden, vindt contrabassist Nick Blacka. “Op vrijdag 20 maart zou ons eerste concert van de nieuwe tour zijn, maar die moesten we vanwege Coronastress afzeggen. De optredens in de drie weken daarop ook. Het is wel prettig om even thuis te zijn in Manchester, maar lang niet spelen, is natuurlijk niet fijn. Vooral als je de nieuwe tracks aan het publiek wil laten horen omdat je er zo trots op bent.”

Jazz en electronics

Na GoGo Penguins debuutalbum Fanfares (2012) verving Blacka bassist Grant Russell in het trio. Het blijft intrigerend te volgen hoe de band zich vanaf zijn tweede album V2.0 (2014) ontwikkeld heeft. Dat deden ze met een vernieuwende sound die zowel in de jazz als electronics ligt. Met het nieuwe album GoGo Penguin hebben ze weer grote stappen gezet in de vervolmaking van hun sound.

Bassist Nick Blacka, pianist Chris Illingworth en drummer Rob Turner waren al goede vrienden voordat ze in GoGo Penguin zaten. “Na het succes van V2.0 vertrokken we van het Manchester-label Gondwana Records naar het grote Blue Note. Sindsdien zijn we vrijwel constant op tour geweest”, zegt Blacka. “Als ik er nu op terugkijk, maakten we tussendoor albums om te kunnen blijven touren. Die platen pakten verrassend goed uit gezien de weinige tijd die we hadden om nieuwe songs te schrijven en ze op te nemen.”

Grote druk

Volgens Blacka was bij hun eerste plaat op Blue Note, Man Made Object (2016), de druk heel groot om met iets goeds te komen. “We wilden volop avontuur en vernieuwing. Daarin liepen we onszelf voorbij. Uiteindelijk heeft de producer ons de weg gewezen en zijn we er behoorlijk goed uitgekomen. Bij A Humdrum Star (2018) ging het alweer een stuk beter. Door het vele live spelen, kenden we elkaar ondertussen echt goed. Nieuwe dingen proberen voelde daarom toen zoveel logischer, want dat deden we bij de soundchecks ook al steeds. Ik denk dat we steeds dichterbij het geluid komen dat we als trio in ons hoofd hadden. Een geluid waar we naartoe kunnen groeien met onze muzikale ideeën.”

Je kunt het hele interview met Gogo Penguin lezen in de mei/juni editie van Jazzism die nu uit is. Neem hier een abonnement.

 Vind je dit een leuk artikel? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang meer van dit soort artikelen rechtstreeks in jouw mailbox.

Deel bericht

Laatste nieuws