Concertverslag: Laufey in de Melkweg

Stel je voor: honderden jongeren die luidkeels meezingen met behoorlijk jazzy nummers terwijl ze knuffels op het podium gooien en spandoeken in de lucht houden. Geen gebruikelijke taferelen bij een concert van jazzmuzikanten. Maar wel bij het optreden van Laufey op 6 maart in de Melkweg.

Tekst: Marloes Pieksma

Zou het geluid uitstaan, dan zou je denken dat je bij een popconcert aanwezig bent. Zou je je ogen sluiten, dan waan je je in een jazzclub. Is dat een onrealistisch beeld? Voor de 24-jarige Chinees-IJslandse zangeres en Grammy-winnares Laufey is het de werkelijkheid. In een stampvolle Melkweg zingt de singer-songwriter, producer en multi-instrumentalist over tienerliefdesperikelen terwijl ze laat zien hoe getalenteerd ze is. Ze opent de show terwijl ze zichzelf begeleidt op gitaar. Gedurende de avond pakt ze haar cello erbij en stapt ze achter de vleugel. De zaal gilt. Er vallen nog net geen mensen flauw.

Trending onder Gen-Z

Haar op jazz geïnspireerde popliedjes zijn dankzij TikTok trending onder Gen-Z, dat is duidelijk. Ondersteund door haar band weet ze nagenoeg exact dezelfde sound neer te zetten als haar muziek online klinkt. Die herkenbaarheid doet het goed bij de Zoomers. Ze herkennen hun lievelingsliedjes vanaf de eerste noot en zingen vol overgave mee. Ook de meegekomen ouders genieten zichtbaar van de muziek. Laufey laat haar publiek kleine hapjes proeven van een klassiek stuk en van de standard Misty, die ze als intro en outro rond haar eigen muziek wikkelt. Er wordt zelfs een kleine muzikale onderbreking gehouden waarin de drummer en bassist improviseren. De jeugd luistert aandachtig.

Tweelingzus op viool

De bescheiden artieste weet met haar muziek en show een jonge generatie te interesseren voor oudere genres. Als verrassing heeft ze haar tweelingzusje meegenomen, die zich als violiste bij de act voegt. Het plezier spat van de zusjes af. Tijdens het spelen belagen ze elkaar met de knuffels die op het podium zijn gegooid. Laufey borduurt de liedjes met evenveel humor aan elkaar. Toch heeft ze ook nog een serieuze boodschap voor de zaal. Ze richt zich tot de muzikanten in de dop en moedigt ze aan: “Doe wat je zelf wil.”

Laatste nieuws